יום שבת, 23 באוגוסט 2014

פרויקטים מיוחדים של ספסלים בישראל

גם בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, צצים פרויקטים יצירתיים של ספסלים מעוצבים המשלבים קהילה, מגזר עסקי, תיירות ואומנות. אחד אחד הפרויקטים המעניינים של שנת 2014 הוא פרויקט ספסלים בצבע. הפרויקט הוא שיתוף פעולה של יצרנית הצבע טמבור ביחד עם עיירית תל אביב, עמותת "לילך" לילדים בסיכון וסלבריטאים רבים אשר התנדבו לפרויקט. הפרויקט מכניס צבע לרחובות תל אביב והופך ספסלי רחוב עייפים ומשעממים ליצירות אומנות. במהלך הפרויקט, אשר נמשך חצי שנה, עשרות ספסלים מעוצבים יוצבו ברחבות תל אביב. אלו הם ספסלי רחוב שעוצבו על ידי אדריכלים, אומנים וסלבריטאים. בין האדריכלים ניתן למנות את יואב מסר, רותי הרשקוביץ, שרון אדריכלות ועוד, בין הסלבריטאים ניתן למנות את אסי עזר, מיה דגן, ציון ברוך, יעל בר זוהר ועוד רבים אחרים. כולם התגייסו למען פרויקט הספסלים שכל הכנסותיו קודש לעמותת "לילך" המגישה סיוע לילדים בסיכון. בסיום התערוכה הספסלים יוצעו למכירה וכל ההכנסות הן קודש לעמותת "לילך".
למי שלא מכיר את עמותת "לילך" העמותה פעילה כבר משנת 1966 ומסייעת לחלשים בקהילה ולילדים בסיכון. לעמותה יש כ200 מתנדבים הנותנים את כל הלב ואהדה רבה כמו זו הנראית בהתגייסות לפרויקט הספסלים. כל אנשי העמותה פועלים בהתנדבות. העמותה מפעילה מועדוניות לילדים בסיכון, מוקד קשב לקשיש, הוסטל לשיקום האסיר ועוד מיזמים חברתיים.
על פי תגובות עוברי האורח ברחוב נראה שתושבי תל אביב מקדימים בברכה פרויקטים מסוג זה. הם מוסיפים צבע רב ואווירה לרחובות. תמיד נחמד לראות דברים חדשים בנוף העירוני ועוד יותר טוב לדעת שכך גם עוזרים לילדים בסיכון. ללא ספק בזכות פרויקטים כאלה תל אביב ממקמת את עצמה במקום טוב בתרבות האורבנית העולמית.עידו שלאחרונה עבר להתגורר בתל אביב מדרום הארץ מברך על הפרוייקט ומציע שהפרוייקט ינדוד לערים נוספות ברחבי הארץ. "לכולם מגיע קצת אומנות, למה צריך להכיע לתל אביב בשביל זה". דפנה שכל חייה גרה בתל אביב הייתה רוצה שהספסלים יישארו באופן קבוע וחושבת שזה ייכול להיות הייחוד של תל אביב אם כל אלפי הספסלים הפזורים ברחבי העיר יעוצבו על ידי אנשים שונים, אפילו תלמידי בית ספר, וכל ספסל יהיה שונה ומיוחד מהספסלים האחרים.

זוהי לא הפעם הראשונה שבתל אביב מתקיימים מייצגים מסוג זה. בשנת 2005 הבורסה בתל אביב ערכה מייצג של 100 פסלי שוורים אשר עוצבו על ידי סטודנטים לעיצוב. החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה של תל אביב הוזמנו להשתתף כאשר כל חברה מעצבת את השור לפי סמליה וערכיה. מלבד השוני שעל הספסלים ניתן לשבת והשוורים בבחינת "לראותם בלבד" נראה שיש הבדל של תפיסת עולם בין שני הפרויקטים. השוורים אמורים להיות אלה שמושכים את המשק והכלכלה קדימה בחוזקה, ללא ספק מסר קפיטליסטי. לעומת זאת בפרויקט הספסלים המסר הוא של התגייסות למען עזרה לחלשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה